× Welcome to the Kunena forum! Tell us and our members who you are, what you like and why you became a member of this site. We welcome all new members and hope to see you around a lot!

Kostnad för installation av värmepump i Malmö

More
4 months 2 weeks ago #1229135 by bink
Jag har börjat räkna på om det är värt att installera en värmepump i mitt hus här i Malmö. Det som gör mig lite osäker är kostnaden för själva installationen. Jag har hört att priset kan variera mycket beroende på vilken typ av värmepump man väljer, storleken på huset och hur avancerat systemet behöver vara. Vissa säger att man ska räkna med en investering som återbetalar sig på några år, men jag undrar vad man egentligen kan förvänta sig. Är det någon här som nyligen installerat en värmepump och kan dela vad det kostade och hur ni upplever besparingen hittills?

Please Logga in or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #1233589 by katana23
När vi installerade vår värmepump förra året kostade det en del, men vi fick snabbt tillbaka mycket av investeringen genom lägre energiräkningar. Vi märkte skillnad redan första månaden och det kändes tryggt att ha en långsiktig lösning. Själva installationskostnaden berodde på pumpens modell och på husets förutsättningar, men vi tyckte att det var värt pengarna. För den som vill ha en översikt av alternativen i området kan jag rekommendera Värmepumpar Malmö som erbjuder tydliga lösningar anpassade efter både behov och budget.

More
4 months 2 weeks ago #1233604 by jimlon
En sak man inte ska glömma är att kostnaden för installation ofta påverkas av om man behöver göra extra arbeten, som nya rördragningar eller förbättringar i elnätet. Därför kan det vara klokt att ta in flera offerter och jämföra både pris och vad som ingår. Jag tycker också att man ska tänka långsiktigt – även om installationen är dyr idag kan det löna sig stort över tid.