× Welcome to the Kunena forum! Tell us and our members who you are, what you like and why you became a member of this site. We welcome all new members and hope to see you around a lot!

Luftvärmepump eller bergvärme i Göteborgs klimat

More
4 months 2 weeks ago #1229152 by katana23
Jag står inför valet att installera en luftvärmepump eller satsa på bergvärme i mitt hus i Göteborg. Det känns svårt eftersom båda alternativen verkar ha tydliga fördelar. Luftvärmepumpar är billigare att installera och enklare att komma igång med, men jag har hört att de kan tappa effektivitet när det blir riktigt kallt ute. Bergvärme däremot är en större investering från början men sägs ge stabil värme året runt och högre besparingar på lång sikt. Jag undrar därför vad som egentligen fungerar bäst i Göteborgs klimat, där vi inte har de kallaste vintrarna men ändå en hel del fukt och kyla. Har någon här erfarenhet av båda lösningarna och kan dela sina tankar?

Please Logga in or Create an account to join the conversation.

More
4 months 2 weeks ago #1233612 by jimlon
Jag började med en luftvärmepump för några år sedan och tyckte den fungerade bra de flesta dagar, men när kylan slog till i januari märktes skillnaden i effektivitet. När vi senare investerade i bergvärme blev det en helt annan stabilitet, även om det kostade mer. Jag tycker båda har sina fördelar beroende på husets behov och budget. Om du vill läsa mer om hur dessa lösningar fungerar i vårt klimat kan jag tipsa om Värmepumpar Göteborg där alternativen förklaras tydligt.

More
4 months 2 weeks ago #1233625 by bink
Jag tror det viktigaste är att tänka långsiktigt. Luftvärmepumpar kan vara ett bra första steg om man vill hålla nere kostnaderna, men planerar man att bo länge i huset kan bergvärme ge större trygghet och lägre driftkostnader över tid. Det gäller att väga investering mot framtida besparingar för att hitta rätt lösning.