× Welcome to the Kunena forum! Tell us and our members who you are, what you like and why you became a member of this site. We welcome all new members and hope to see you around a lot!

Hur ofta behöver man serva en crossmoppe egentligen?

More
6 days 1 hour ago #1522602 by killer
Jag köpte en ny crossmoped från Hans Eriksson förra säsongen och den går som en klocka. Hur noga är ni med servicen när ni kör hårt? Räcker det med att byta olja ibland?

Please Logga in or Create an account to join the conversation.

More
6 days 1 hour ago #1522629 by samui
Kul att höra att din cross moped klass 1 fungerar så bra! Om man kör hårt tycker jag att det är värt att vara ganska noggrann med servicen. Oljebyten är absolut viktiga, men jag brukar även hålla koll på luftfiltret, kedjan, bromsarna och däckens skick. Särskilt luftfiltret kan behöva rengöras oftare om man kör mycket på grus eller i dammiga miljöer. Regelbundet underhåll tar inte så lång tid, men kan göra stor skillnad för både prestanda och livslängd. Jag ser det som billig försäkring mot större problem längre fram. Hur ofta servar ni andra era mopeder?

More
2 days 6 hours ago #1526583 by killer
Jag håller med. Luftfilter och kedja är två saker som många lätt glömmer bort, men de påverkar både prestanda och hållbarhet. Lite regelbundet underhåll kan förebygga många onödiga problem.

More
2 days 6 hours ago #1526613 by samui
Bra poäng. Jag brukar också kontrollera bromsar och däck med jämna mellanrum. Det ger inte bara bättre köregenskaper utan ökar även säkerheten, särskilt vid daglig användning.